Reisverslag Zuid Afrika rondreis
'De Wereld in één Land'
6 t/m 23 december 2007

DAG 9

1e dag 6 december
16e dag 21 december
17e dag 22 december

Na het ontbijt maken we een rondwandeling door Graaff Reinet
met pa Buks en dochter Chantelle als gidsen. De mannen moeten met Buks mee en de vrouwen met Chantelle. Ruud blijft liever bij Chantelle want ze spreekt verstaanbaarder dan pa. Maar met Chantelle valt niet te sollen dus Ruud wordt resoluut naar de mannen verwezen.

Volgens Buks is het een leuk stadje voor mensen die geen haastig leven meer willen. Ik denk echter dat Zuid Afrika vol van die stadjes zit ;-)  9000 blanken wonen in de stad en 25000 zwarten in het township buiten de stad. Er heerst maar liefst 50% werkeloosheid. Diverse gerestaureerde kolonistenhuizen zijn rijksmonument. Er is zelfs een complete straat tot monument verklaard. We hebben een paar van die huizen bezichtigd. Zo ook de gereformeerde kerk. Mooi gebouw, nietwaar? Binnen oefende de organist een fuga van Bach uit zijn hoofd.
Het is wel veel wandelen. Mijn knie wordt alsmaar dikker. Ik heb in de 'apteek' een kniestrap gekocht.

In de middag verlaten we Graaff Reinet voor een lange bustocht naar Bloemfontein. Het begint nu echt warm te worden. Hete droge wind als je de bus verlaat voor een stop.

Einddoel is het President hotel in Bloemfontein. Een op Amerikaanse leest geschoeid hotel. Alles in het groot, zo ook de tailles van diverse zwarte vrouwelijke gasten. Hier liet ik aan de balie een pak ansichtkaarten achter die tevens als Kerstwens bedoeld waren voor familie, vrienden en bekenden. Men zou ze direct posten maar wie weet liggen ze er nog.. @#$#%&@!!!
Het aanliggende restaurant was een zeer druk en lawaaierig steakhouse waar we met een deel van de groep in de rij moesten staan om binnen te komen. Wait untill you be seated. Het werd 'wait untill you een ons weegt' want na 30 minuten zaten we nog in de 'wachtkamer'. De portier bleek echter te wachten tot een tafel voor 10 vrijkwam. Toen hij begreep dat dát niet hoefde zaten we 5 minuten later aan een tafel waar een iets TE vriendelijke blanke knaap voor zijn fooi begon te rennen. Het werd uiteindelijk een vette hap met welliswaar een goed stuk vlees maar voor de rest vond ik het teveel 'Burger King uitstraling' hebben.